Druhá etapa reštaurovania portrétov z pozostalosti Ľudovíta Jesenského

Druhá etapa reštaurovania portrétov z pozostalosti Ľudovíta Jesenského

Predmetom ďalšej etapy projektu, na ktorý finančne prispel Fond na podporu umenia, bolo aj tentokrát reštaurovanie portrétov z pozostalosti Ľudovíta Jesenského, ktoré vo svojom fonde spravuje Trenčianske múzeum v Trenčíne.

Ide o štyri ženské portréty rôznej kvality, ktorých reštaurovanie prinieslo zaujímavé výstupy.

Jedným z reštaurovaných obrazov je portrét neznámej mladej ženy od Achatiusa Gottlieba Rähmela, ktorého podpis a ťažko čitateľná datácia (1801 alebo 1807) sa nachádzajú na zadnej strane obrazu. Vzhľadom k silnému znečisteniu plátna nebol doteraz nápis zreteľný a čitateľný a preto nebolo dielo priradené k autorovi. Podpis je lepšie viditeľný až po očistení, najlepšie čitateľný bol počas reštaurovania pri zvlhčení plátna.    

Rähmel pôsobil v Bratislave od konca 18. storočia avšak pracoval na objednávku šľachty a duchovenstva z celého Uhorska. Typickým znakom jeho tvorby je precízne vypracované oblečenie a doplnky, zachytené v najmenších detailoch, s dôrazom na štruktúru materiálu. Zreštaurované dielo je veľmi vzácne aj napriek tomu, že identitu portrétovanej nepoznáme, keďže Rähmelových obrazov zachovaných v slovenských (a tiež maďarských) zbierkach je iba niekoľko kusov. Medzi najznámejšie osobnosti, ktoré maliar portrétoval, paria Esterháziovci, zakladateľ slávnej apponyiovskej knižnice gróf Anton Apponyi a ďalší.

Obraz bol vo veľmi zlom technickom stave, chýbala značná časť maľby a hrozila jej ďalšia strata, keďže maľba sa odlupovala od podkladu. Reštaurovaním sa dielu prinavrátil jeho výtvarný výraz a umelecké kvality a v neposlednom rade napomohlo k prisúdeniu autorstva obrazu.


   

Obr.: A. G. Rähmel:Portrét mladej ženy - stav pred reštaurovaním; tmelenie; záverečný stav po reštaurovaní

Ďalším zreštaurovaným obrazom je Portrét Anny Ambrovej, manželky Karola Príleského, čo dokladuje nápis v latinčine na zadnej strane diela. Portrét zachytáva ženu v saténových šatách a módnom čepci. V zbierke Trenčianskeho múzea sa nachádza aj portrét Karola Príleského, ktorý bude v budúcnosti tiež reštaurovaný. Karol a Anna mali tri deti a posledná z nich, dcéra Karolína, sa vydala za Mikuláša Bánociho. Portréty Karolíny a Mikuláša, ktoré sa tak isto nachádzali v pozostalosti Ľudovíta Jesenského boli reštaurované v prvej etape. Diela boli donedávna vystavené v Draškovičovom kaštieli v Čachticiach, kde si návštevníci mohli pozrieť výsledok reštaurovania naživo.

Ak ste nestihli obrazy vidieť naživo, môžete si o projekte reštaurovania prečítať na našom blogu. (muzeumtn.sk)

Portrét Anny Ambrovej bol tak isto vo veľmi zlom technickom stave a stmavnutý lak zhoršoval čitateľnosť a umelecké kvality diela.

 
                  

Obr.: Portrét Anny Ambrovej – stav pred reštaurovaním; záverečný stav po reštaurovaní

Tretím zreštaurovaným obrazom je Portrét dámy v bielych šatách od neznámeho autora. Cieľom reštaurovania bola stabilizácia diela a prinavrátenie jeho pôvodného výrazu, ktorý bol do veľkej miery skreslený stmavnutým lakom a výraznými nerovnosťami pláteného nosiča. Zaujímavým prvkom obrazu je červený, strmhlav dolu letiaci vták nad pravým ramenom portrétovanej. Predpokladá sa, že je nositeľom nejakého významu alebo symbolom, ktorý je bez ďalšieho výskumu zatiaľ nejednoznačný.


                   

Obr.: Portrét dámy v bielych šatách – stav pred reštaurovaním; záverečný stav po reštaurovaní

Najväčšie prekvapenie prinieslo reštaurovanie portrétu dámy v modrých šatách, podľa nápisu na zadnej strane Antónie Beréniovej, manželky Juraja Ambra z Adamoviec. Na ploche takmer celej maľby boli pred reštaurovaním viditeľné väčšie matné plochy – sekundárne premaľby. Pri čistení premalieb sa začala odkrývať pôvodná vrstva maľby. Prítomnosť originálnej maľby sa neukázala pri UV fluorescencii ani pri Infra reflektografii. Prítomnosť originálu zachytil až röntgenový snímok. Nápis na zadnej strane je síce sekundárny, ale z mála informácií, ktoré o grófke A. Beréniovej vieme, je to, že zomrela ako 20-ročná, čo korešponduje s informáciami na zadnej strane obrazu.
     
Grófka Antónia Berényi de Karancsberény sa narodila 31. marca 1805 v Miškolci. V roku 1823 sa jej narodil syn Albert. Zomrela o dva a pol roka neskôr, 26. októbra 1825, ako 20 ročná. Jej syn Albert sa dožil 92 rokov.

                    

                      

Obr.: Portrét Antónie Beréniovej – stav pred reštaurovaním; nápis na zadnej strane; odkrývanie pôvodnej maľby; záverečný stav po reštaurovaní

Trenčianske múzeum plánuje zreštaurovať celú zbierku portrétov z pozostalosti Ľ. Jesenského a po viacerých etapách, počas ktorých bude zbierka reštaurovaná, budú súčasťou expozície Draškovičovho kaštieľa v Čachticiach, ktorý Trenčianske múzeum spravuje. Kaštieľ prešiel celkovou rekonštrukciou a nachádzajú sa tu nové expozície. Portréty zreštaurované v druhej etape si môžu návštevníci aktuálne pozrieť v priestoroch kaštieľa.

Celkové náklady na reštaurovanie štyroch portrétov predstavovali 11.950,- Eur. Fond na podporu umenia poskytol dotáciu vo výške 4.000,- Eur, zvyšné náklady hradí Trenčianske múzeum z vlastných zdrojov.

Všetky štyri diela druhej etapy, ako aj prvú etapu, reštaurovala akad. mal. Mária Ďuricová, členka Komory reštaurátorov.

                                Projekt podporil 

Text: Mgr. Veronika Ďurejová

Fotografie: akad. mal. Mária Ďuricová

Použité zdroje:

www.arslexicon.sk

www.webumenia.sk

www.geni.com

NAGY, Iván. Magyarország családai ... I., IX. kötet. Pest, 1857, 1862. www.arcanum.com